22 ste
twee en twintigste verhaal
Over de fundamentele waarheden der vakantie.
Vakantie Umbrië en Toscane 2020
24 januari tot 5 februari
vrijdag 24
Treinreis
Utrecht - Frankfurt, Frankfurt - München, München - Arezzo, Arezzo - Magione. Onze couchette benauwt me, wegens
weinig ruimte, een beetje. Ik stoot me snel. Ik kan wel genieten van hoe het
ontworpen is. De opklapbare bedden, trapje en de bandjes om er niet uit te
vallen. Heleen en ik krijgen ieder een feestpakket met wijn, zoutjes, water,
sloffen,
handdoekje, balpen en meer. Allemaal van Nightjet, leverancier van ons rijdende vakantiehuisje.
handdoekje, balpen en meer. Allemaal van Nightjet, leverancier van ons rijdende vakantiehuisje.
zaterdag 25
We hebben wat tijd om te
overbruggen tot we aansluiting op de volgende trein hebben. We treffen Arezzo
in de regen. Vroeger stonden bars hier vol met gedestilleerd, tabaksproducten
en neonbuis-licht-reclames, thans ziet het er veel strakker uit.
We
worden op het station Magione ontvangen door Ien. Ze wijst op het landschap van
Magione waar veel carpine bomen stonden. Ien vertelt van Fra Giovanni da Pian
di Carpine (1185-1252) in het Engels:
John of Pian de Carpine. Allemaal long ago, long-long-ago. Rond twaalf honderd
maakte hij al reizen naar Mongolië, zeg maar China goed? De toon is gezet, we
komen wel aan lekkere culturele geschiedenis toe, deze vakantie. In de auto
horen we verder, ja het eerste uur is nog niet om, een verhaal van een paus die
uit Rome was geweken en zich in Umbrië vestigde. Honderden jaren geleden hoor.
De arme man is, na een jaartje pausdom, gestorven in Perugia. In de St. Domenicus-kerk,
basiliek, heeft hij een prachtig graf. Daarin heeft men ook zijn kleding
gevonden. Het blijkt dat hij toen al de mooiste kleding van Chinese zijde
droeg. Rond dertien honderd van de jaartelling was er al handel met China. Dit
jaar vieren ze deze paus hier. We treffen het, voor een feestje ben ik altijd
in.
Wat
willen jullie doen? Deze vraag van Ien
mondt uit in een tochtje naar de door ons geliefde en geheel vernieuwde en
vergrote supermarkt Eurospin. Gewoon is al gek genoeg, zullen we maar zeggen.
Ik
speel veelvuldig portier voor de huisdieren die de woning willen verlaten en er
weer in willen. Het is een komen en
gaan. Hun aanbod om spelletjes te doen met het weggooien van een stevige knoop
touw, vind ik minder. Dat hebben ze zeer snel door en vragen het de volgende
dagen niet meer. Ik ga zowaar herkennen wie er van de dieren van buiten aan de
deur krabt: een lichte krab is van de kleine witte, een hardere krab is van de
oudere dame Dora. De dove en blinde hond. Nog nooit gezien dat een hond de oren
van een kat schoonlikt en andersom ook. Dierlijk gezellig.
Ik
lees en schrijf bij een snorrende pelletkachel en een grappa op hand afstand.
Wat wil ik nu nog meer?
zondag 26
Mist
in Villa. Deze ochtend een korte wandeling naar het kerkje boven. De klokken
luiden, maar er komen geen mensen naar de dienst. Ook al zijn er best een
aantal huizen, de enige bar in het dorp is gesloten, net als de slagerij en er
is zelfs geen brievenbus meer. Allemaal bewegingen net als op sommige plekken
op het platteland van Nederland.
Rond
het middaguur een wandeling langs het Trasimenomeer. Althans we nemen
het om te beginnen maar aan dat het er ligt. Want het water zien we later pas. We
lopen door een wolk, het is mistig, en
het is toch leuk.
‘s Middags een concert in
Teatro Cucinelli in Solomeo. Het kwartet Lyskamm zal Haydn (Quartetto op. 77 nr. 2) en werk
van Beethoven (Quartetto op. 18 nr. 6) spelen. Het dorp kent vele terrassen
waarbij je zicht op het dal, en de bergen verderop, hebt. Cucinelli is de naam
van de fabriek die hier kashmir-kleding maakt. Alles is hier perfect verzorgd.
Voor het theater staat een korf met brandend hout, om de gasten te verwelkomen,
en eventueel wat te verwarmen. De zaal is mooi, achter in de zaal zijn nissen
aangebracht waarin bustes van Griekse wijsheren staan. De tickets, de stoelen
en ga maar door: wat een luxe en wat een welbehagen. Alles moet hier esthetisch
zijn. Even door met jubelen: de toiletten in het theater zijn ook super de
luxe. Per ruim toilet staat er ook nog een bidet naast de pot. En dan de trap
naar beneden, ja, die van ook naar boven dus, kent ook nog een lift voor
invaliden. Waar in Nederland heb je zulk een luxe. Al met al is het een luxe
concert waar je zo een glas superieure wijn of spumante bij drinkt. Ik durf het
niet aan hoor, ik zou zo bij het tweede deel in slaap vallen. En de wijngaard van
familie Cucinelli kent vormen uit de muzieknotatie zoals een slinger van een
muzieksleutel. En de vuilniscontainers staan netjes overdekt langs de weg. Ook
dat is mooi. Ien: je moet wel doen wat hij wil. Bijzonder dat die ondernemers
in de kledingbranche van die sterke persoonlijkheden zijn. Armani heeft daar
bijvoorbeeld ook een naam in.
Cucinelli
geldt als weldoener voor z’n werknemers en dorpsgenoten. Het doet me denken aan
ondernemers van honderd jaar geleden, zoals Philips en Olivetti en er zijn er
meer. Ook herinnert het me aan een tekst van Gregory Bateson die vertelt dat de
mensen van adel en de superrijken in Engeland de gewoonte hebben om éénmaal per
jaar met hun personeel en dorpsgenoten iets te vieren, een sport te beoefenen
bijvoorbeeld. Die ene dag geldt het standenverschil niet.
Het
plaatsje is zo mooi, dat ik hier graag nog eens terugkom bij goed weer om er
foto’s te maken.
Terug maken we een donkere
tocht langs landerijen, boerderijen en bouwland in de nacht. De routeplanner op
de GSM-telefoon loodst ons het laatste zwarte stukje naar huis. We zijn door
het afwisselende landschap ons alle drie bewust dat overdag, zo met die
boerenerven, een pracht tochtje zal zijn.
Thuis eten we pasta met
groente en vulling uit worstjes, de velletjes zijn eraf gehaald en dan hou je
een soort gehakt over. Het gaat goed samen met broccoli. Lekker, lekker.
maandag 27
Op
internet boek ik via Booking.com een kamer in Fiesole. Daar heb ik tegenop
gezien, al die stappen op internet die je goed moet nemen. Plus het betalen.
Gelukkig is het dit keer allemaal in orde. Dat dat allemaal via een smartphone
kan, vind ik geweldig. Het is voor mij de eerste keer. Vaak heb ik me laten uitleggen
hoe het moet. Nu is het gelukt.
De
lunch bestaat uit een deeglapje met beleg. We praten over het verschil tussen
een torta al testo, tortilla, pannenkoek en meer.
Ik
lees bij Simon Schama over Joden, Christenen, de Islam. Wat hebben ze door de
eeuwen heen zoal samen gedaan. Hij gebruikt de term: Joods-Arabië. Voor
periodes dat ze samenwerkten en bij elkaar zelfs in de godshuizen kwamen. Dat
vind ik geweldig, dat geeft een positieve traditie aan. Het is dus wel mogelijk
geweest. En verder, de joden hebben weleens de naam gehad van ‘Volk van het
boek’. Een mooie term, ik ben ook een genieter van het boek. Of beter, ik
behoor ook tot het volk van het boek. Of nee: ik ben volgeling van het boek,
maar ben geen lid van het Volk van het boek, dat dan weer niet.
Ien
had in haar vorige huis ook een houtkachel en een pelletkachel, wat is het
verschil?
We
eten penne, meelspijs, met basilicumsaus.
Portier
voor de dieren. Herhaald gaan de honden en katten de woning in, en verlaten
die. Dan moet de deur opengedaan worden. Wanneer Ien de katten te eten geeft,
willen de honden de bakjes schoonlikken. Om toestanden te voorkomen, moeten de
honden dan een rondje buiten blijven.
dinsdag 28
Stadswandeling
door de middeleeuwse straten van Perugia. Het is donker weer. Een aantal kerken
is niet open. Ik zoek het blad e-Borghi waar een foto van zoetwatervis van mij
in staat. Ik vraag het bij een kiosk, en twee boekhandels. Helaas, helaas.
Misschien staat de e- voor Borghi voor dat het louter een internetpublicatie
is? Wie zal het zeggen?
De
consumpties hier zijn goed te betalen.
Een
zwarte jas moet je in en rond het huis niet zomaar neerleggen; gevaar voor
dierenharen. Ondanks het vele stofzuigen.
Heleen
maakt aardappelen in de oven. Een traditional hier. Heerlijk. ‘s Avonds is de
mist eindelijk helemaal weg. Een landschap met lichtjes is te zien.
Het feest van San Costanzo. We vieren het met Torcolo di San Costanzo. Een cake-brood met nootjes, gedroogde vruchten, venkel, pinoli.
Naar San Feliciano aan het
Trasimenomeer. En wat een aardigheid treffen we daar. We lopen langs een man
die een bakblik met een soort oliebollen bij zich heeft. Hij loopt een paar
passen door en keert zich terug tot ons, en biedt ons een bol aan. Heel aardig,
en heel lekker bovendien. De suikering gaat met iets wat op stroop lijkt. Ze
smaken goed. We bedanken hem hartelijk. Dan in de viswinkel ontmoeten we een
ouder echtpaar. Ze spreken ons aan, omdat zij ons gisteren in de stad hebben
gezien; is het niet? Wij vragen: bij de mini-metro? Ja, ja, het klopt, en we
lachen met z’n allen. Dan wat later lopen we langs twee vissers die hun netten
aan het schoonmaken zijn. De oudste
dochter van deze man is postbode in Villa, wat een toeval, ja die kent Ien wel.
En weer wat verderop tot slot een vrouw die zorgt voor katten, of zwerfkatten. De
kattenmevrouw heeft ook iets bijzonders. Zij had het huis, waar Ien nu in
woont, willen kopen voor haar dochter. Ja, das allemaal jaren geleden hoor. Ze
kwam toen te laat, de woning ging naar Ien. Allemaal verbluffend toevallig en bijzondere
ontmoetingen en aardige mensen op straat. Hier bij het Trasimeno meer maak ik
foto’s. Al doende denk ik dat ik gewoon na jaren, gewoon dezelfde foto’s maak
als jaren terug. Natuurlijk wel wat nieuwe erbij.
In de namiddag gaan we
naar een lezing over paus Benedictus XI in de San Domenico Nuovo. De lezing is
georganiseerd door Naturavventura, een wandelvereniging hier. De lezing wordt
gehouden door een kunsthistorica. De wandelgroep gaat vanaf de put voor de kerk
in processie naar het graf van de toen geliefde paus. Het eerste deel ervan
wordt gehouden voor het graf van de paus in de gigantisch grote hallenkerk. Het
tweede deel is in een bijruimte, die vast een kerkelijke naam heeft, waar de kledingstukken, priestergewaden, zijn
uitgehangen, opgezet. Tijdens de rondleiding bij de kleding van de paus komt
Ien soms langs om mij even iets aan te geven van waar het over gaat. Heel
aardig. Twee alba’s (heten hier vast anders)
zijn het middelpunt. Later lees ik dat het een oude sacristie is, en die
ook wel Salone del Vestito (hall of the Robe) genoemd wordt. Van die kleding
missen hier en daar stukjes. Gelovigen zien de paus als heilige, en dan is een
stukje van de kleding een relikwie. Dus mee naar huis daarmee. De prachtige
stoffen kwamen uit China. Ook wordt uitgelegd dat het gebruik van bepaalde
geometrische patronen de datum van het maken bepaalt. Wat bijvoorbeeld in
andere graven gevonden wordt, wordt gebruikt om een datum vast te stellen. Allemaal
heel bijzonder! Na de lezing lopen we via de drukke San Constanzo-markt naar de
auto. Driemaal praat Ien onderweg geanimeerd met bekenden. Heleen en ik wachten
wel, en zien het gewoon als een plezier om mee te maken, ook al versta ik het
niet.
Ien heeft brood gebakken
op Umbrische wijze; zonder zout. Dat gaat in deze streek terug naar de tijd dat
de paus, die Umbrië eeuwen bestuurde, belasting hief op zout, waardoor de bevolking hier
zei: dan doen we het wel zonder! En dat is heel lang, eeuwen, zo gebleven.
donderdag 30
In de
auto richting noordelijk Umbrië vertelt Ien over de ondernemersfamilies hier. Van
Perugina, Buitoni en Spagnoli. Leuk, leuk. Het doet me aan mijn Douwe Egberts
tijd denken. De streek heeft ook veel Kashmir-fabrieken, waar de dure, zo niet
zeer dure kleding gemaakt wordt. Ze heeft weleens, toen ze bij de toeristische
dienst werkte, een groep Amerikaanse touroperators met hun partners in Solomeo
moeten rondleiden. De vrouwen kochten zelfs niet uit de bak ‘afgekeurd’. Kan je
nagaan hoe duur die Kashmir producten zijn. Ook kent ze een verhaal van een
self-made man in de kledingbranche. Hij wilde niet bij z’n moeder vandaan om
naar een middelbare school te gaan. Wel heeft hij later een eigen
kledingfabriek opgezet. Nu is Rocco Ragni een groot ondernemer. Allemaal leuke
verhalen en leuk om er meer van te begrijpen.
Umbertide. Het weer en het
licht zijn zo goed, dat ik veel foto’s kan maken. Ien heeft een medische
afspraak. Wij kijken rond. Weer spreken mensen ons gewoon op straat open en
gastvrij aan. Een oudere man met een hond, die komen we een uurtje later nog
eens tegen. Hij adviseert dat we naar
Montone moeten gaan en zeker ook Città di Castello, omdat het er mooi is. En dan
een Marokkaanse mijnheer die vertelt, dat hij drie maanden Duits heeft
gestudeerd en nu met ons Duits spreekt. Best goed doet hij dat. En wat aardig
allemaal.
Onderweg naar Montone
gaan we langs Civitella Ranieri. Een kasteel in particuliere handen. Er is een
park rond het kasteel, het oude kasteel heeft cilindrisch gevormde torens, een
kerk en meer. Dat zou er volgens een tekst te zien zijn. Maar daar aangekomen,
blijkt dat het niet toegankelijk is voor publiek. We zien slechts flarden van
wat ons voorgehouden is. Dat we er niet in mogen maakt het ook wat mysterieus.
En als een soort bedelaars lopen we langs de muur en het hek. Het ligt er wel
prachtig, met zicht op het dal.
Montone is een mooi
dorpje, zeer verzorgd. Op het hoogste
punt van het dorp of het stadje, zijn de uitzichten schitterend. ‘s Ochtends
vroeg na een regenbui zou het kleurrijkst zijn om te fotograferen. We zien een
lapjesdeken van landjes en bouwland, welke golft op het landschap. Hier is, in
een oud kerkje onder aan de heuvel, een groep houten heiligenbeelden gevonden.
Waarschijnlijk uit de twaalfde eeuw. Die
beelden waren in Umbrië gangbaar, maar er zijn er thans zeer weinig van over. In
Portugal en Madeira ben ik ze ook wel tegen gekomen., die waren trouwens enkele
eeuwen minder oud. We eten in een omgebouwde paardenstal in de stadsmuur bij Erba
Luna in Montone.
city wall of Citta di Castello |
Op naar Citta di Castello. Het is een stad met weinig niveau verschil. Ien: een van de weinige steden in Umbrië die dat heeft! En Foligno is trouwens ook redelijk plat. Naar een museum voor oude kunst. We bezoeken de Pinacoteca Communale Città di Castello. Een buitenmuur heeft een werk van Vasari. Ik weet dat niet voldoende op waarde te schatten. Echt iets om nog eens terug te komen hier.
Wanneer
ik in huis loop verlies ik steeds een slipper, steeds de rechter, en kan ik op
zoek naar de lost-one. Herhaald kom ik er
door een koude voet achter dat ik maar één slof aan m’n voeten heb. Het
is natuurlijk gewoon teruglopen naar het punt waar ie van m’n voet is
geschoten. Soms is het een lange afstand, dan ligt ie op een andere etage. En
dan is het ook steeds de rechter. Hoe komt dat zo? En ook: langzamerhand blijft
de pantoffel kleven aan m’n eeltige voeten.
Op
televisie is het openingsverhaal deze week vele keren het corona-virus. Over de
Chinese problemen, een cruiseschip die niet mag aanmeren, over mensen die uit
China terug naar Europa gaan, de gevallen in Italië, en beleidsmensen die
vertellen wat de volgende stappen voor Italië zijn. En bij die stappen denk ik
dan, me van geen kennis rond het Covid-19 virus bewust: zou dat nou helpen? En die
cyclus van nieuws onderwerpen in het journaal gaat dagen achterheen zo door.
Het geweigerde schip heeft steeds een andere locatie.
Wat grappig, van een van
m’n foto’s is een puzzel gemaakt. Orangepuzzel.de. Het is de St Peterskirche in
Buxtehude.
vrijdag 31
Bezoek
aan Passignano sul Trasimeno. Ien doet haar ding. Wij lopen door de
geschiedenis, door het oude stadje, het is niet groot, de berg op. Vier Chinese mensen, misschien zijn het wel
Japanners, lopen langs de rand van het meer. Ze fotograferen hedendaagse kunst.
Ze hebben geen mondlapjes, of kapjes. Koffie. Dan langs een boer die appels in
de aanbieding heeft. Dan naar de Coop in Magione.
‘s Middags is het grijs.
Niet uitnodigend om buiten iets te doen. De thee en handdoeken blijven vochtig.
Als ik dit schrijf, kijken twee honden en twee poezen naar mij.
Raffaele komt langs. Hij
vertelt van een studietrip morgen naar Brussel. We vragen of hij zich nog iets
van Brussel uit zijn kindertijd kan herinneren? Het bier-drinken met opa op de Grote
Markt staat hem voor de geest. Voor mij heel herkenbaar. Morgen hebben ze in
Brussel naast de studie-uren overigens
niet veel vrije tijd, dus of het van naar de stad gaan komt, weet hij niet?
zaterdag 1 februari
De
dag begint mistig en laat. Aan dit laatste kan de dag natuurlijk niks doen. Het
gebeurt gewoon, God heeft het laten gebeuren. Een uurtje rondgelopen en gefotografeerd.
Aan het einde van de
middag een concert in Perugia.
Ik sta versteld van hoe
Ien de auto bestuurt. Met al die korte straatjes van de oude binnenstad, een
soort doolhof, en dan soms klimmend, en
weer een bocht om. En dan ook later nog eens zoiets in het pikke donker. Als
een James Bond schakelt ze, en schakelt ze hoger de stad in. In ons geval nu naar
een veilige parkeerplaats.
Vooraf aan het concert
krijgen we een uitleg door de organisator van de concerten-reeks. Hij vertelt
en laat beelden zien met een laptop en een beamer. Illustratief voor het werk
dat Trio Kanon (viool, cello en piano) straks met het trio opus 63 van Schumann
gaat uitvoeren. Het duurt overigens even voordat de lezing begint. Er moet nog
een gehandicapte de zaal in, die kan het trappetje niet slechten. Of de lezing naar
een andere zaal kan verplaatst worden? Hij: nee, helaas, ik heb alles hier
uitgestald. Dan, geroezemoes in het zaaltje, en komt de vrouw, die het eerst
niet lukte, zwaaiend met krukken, de zaal in: het is de oude mevrouw
Lungarotti. Dat is de oudste vrouw van de ondernemersfamilie die hier heel veel
te zeggen heeft. De oude mevrouw
Lungarotti, of ze van adel is, zou ik trouwens niet weten. De uitstraling van
haar persoon doet het bijna wel vermoeden. In het kort: de familie verbouwt
wijn, heeft een hotel en een museum. Op internet later vind ik een slogan van
het bedrijf: culture is the foundation on which we built! Prima, niks meer aan
veranderen, zou ik zeggen. De emotie in de zaal is bij haar binnenkomst er een
zoals toen we bij een lezing in Utrecht merkten dat we boven prinses Beatrix
(onze oud-koningin) zaten. Dan start de uitleg van de muziek. Er wordt veel
verteld, helaas kan ik dat niet volgen. Er blijft voor mij voldoende te
beleven. De bijgaande beelden bij de muziek verschijnen eerst haperend, later
beter. Dat ben ik al veel tegengekomen: de techniek is zo nodig voor het verhaal,
maar de werkzaamheden vooraf om de techniek te laten werken, zijn helaas niet
voldoende geweest. De muziekkenner legt uit wat de componist zo bijzonder
maakt. Allemaal over wat we straks in de grote zaal gaan horen. Na de lezing
verplaatsen we ons naar de grote zaal en komen we in een grote groep mensen die
naar muziek komen luisteren en kijken. Weer is de entourage, het gebouw, super
bijzonder. In de auto spreken we over bisschop Philippe Bär. Waarvan ik begin
zeventiger jaren mijn liften met hem van Den Haag naar Utrecht herinner. En bij
zijn aftreden als bisschop van Rotterdam, tientallen jaren later, naar de paus
had gezegd: ‘de naam is weg’, zo’n opmerkelijke zin, het gaat over zijn naam, waar
ik nog steeds over na kan denken. Ook heeft hij met mijn schoonvader een dienst
heeft gedaan. Hij voor het katholieke deel, en vader voor de protestantse kant.
zondag 2
Herhaald
deze vakantie wordt de naam St. Benedictus, als beschermheer van de Europese
Unie, genoemd. Bij de aardbeving van 2016
hier, heeft Junker (voorzitter van de raad) gezegd: we gaan u steunen om de
kathedraal in Norcia te restaureren.
Bezoek aan museum en kasteel Palazzo delle
Corgna in Castiglione del Lago. De Rocca
del Leone (het Leone castle) is in 1247
afgebouwd, en is dus aardig oud. Er is een museum aan gekoppeld. Het museum
heeft fresco’s van de zestiende eeuw. En heeft dus een behoorlijke leeftijd. Het
fotograferen van een plafond wil niet lukken. Steeds moet ik op de grond gaan
zitten. En ik maar zo verbaasd zijn, dat m’n kleding hier zo stoffig is. In
Utrecht ga ik wel weer wassen, neem ik me voor. En maar zuchten dat er geen goed
resultaat uit voortkomt. En dan komt er ook nog een schreeuwstem: no flash!,
van om de hoek, vanuit de museum winkel.
De Santa Maria Magdalena
de’Pazzi, kort gezegd de Magdalena kerk staat op het hoogste punt in het
stadje. Het interieur is sober vergeleken met andere soort gelijke.
Daarna een concert van
Tetraktis Percussioni in de muziekschool. De burgemeester van het stadje Castiglione
del Lago opende de avond. Ze spelen met moderne percussieinstrumenten die
elektronisch versterkt worden. Heel het toneel staat vol. Ze voeren werk uit
van onder andere: Vivaldi, Bach, Rossini en een modern stuk. Met een geweldige
‘drive’, zeggen we dan in goed Nederlands. Pizza maaltijd in la Capannina in Castiglione del Lago. Ik was dus
met vier feministen, die de rekening gelijkelijk wilden verdelen. Ik sprong er
goed uit, omdat ik meer dan de dames genuttigd had. Heel lekker allemaal.
maandag 3
Ien maakt het huisje
drastisch schoon. Echt een maandag-taak:
wassen, uitkloppen, stofzuigen en noem maar op. Er is een positieve
onrustigheid in huis.
De inwoners van Villa maken
zich zorgen over het uitbreiden van de druiventeelt. Dan wordt er steeds vaker
in de buurt gespoten, en dat kan slecht voor de gezondheid van de mensen zijn.
Ik vraag Ien hoe vaak druiven bespoten moeten worden? Zij: als het warm en
vochtig is, dan wordt er tegen schimmel gespoten. Als het regent spuiten ze het
na de regen. Als het een lange periode warm is, dan spuiten ze niet.
De hondjes brengen een
dikke geknoopt stuk touw naar jou als gast. Wanneer je het weggooit hollen ze
erachter aan en brengen het terug. Als de gooier moe raakt, en stopt met
gooien, neemt een van de honden het stuk in z’n bek en loopt ermee weg. Waarop
de anderen volgen. Het lijkt wel of ze ermee zeggen: dan doen we het wel zonder
jou! Ik poets m’n schoenen en de honden komen erna allemaal even langs om te
ruiken, wat het wel niet is? Ze willen weten wat je gedaan hebt, zegt Ien.
Bezoek aan
Peruginafabriek van Nestlé. De Peruginafabriek is in de eerste wereldoorlog
gebombardeerd. Om door te gaan moesten ze verhuizen en veel vrouwen aanstellen,
omdat de mannen in het leger moesten dienen. Mevrouw Spagnoli van Perugina en
mijnheer Buitoni van de meelspijzen hebben samengewerkt om hun producten
internationaal te verkopen. We zien een brief met complimenten van Sinatra aan
de chocolade fabriek. Halverwege de rondleiding mogen we proeven. Heerlijk. Er
zijn variaties baci’s. We lopen over de productielijnen van de baci’s en de paaseieren.
Ik moet aan het bedrijf Douwe Egberts denken. Met z’n mooie marketing afdeling.
Tot slot het winkeltje waar we kunnen kopen.
Maar eerst nog een foto-bezoek aan Solomeo. Solomeo in de herhaling, nu vroeger op de dag. De uitstraling van het dorpje hier is er een als een modern luxe interieurblad met super advertenties. In die bladen-markt brengen ze in Italië veel voort; zoals de Abitare of de Domus, waar ik vroeger zo van hield. Eigenlijk nog wel. De zon in Solomeo is niet sterk, helaas, helaas. Je stelt je van alles voor, maar hier moet je het toch mee doen. Het is het lot van een fotograaf.
Maar eerst nog een foto-bezoek aan Solomeo. Solomeo in de herhaling, nu vroeger op de dag. De uitstraling van het dorpje hier is er een als een modern luxe interieurblad met super advertenties. In die bladen-markt brengen ze in Italië veel voort; zoals de Abitare of de Domus, waar ik vroeger zo van hield. Eigenlijk nog wel. De zon in Solomeo is niet sterk, helaas, helaas. Je stelt je van alles voor, maar hier moet je het toch mee doen. Het is het lot van een fotograaf.
‘s Middgas hebben we wat tijd, over en kan ik op internet het een en ander natrekken. Ik zie websites die gekoppeld aan Shutterstock en Depositphotos. En dat de zoetwater-vis foto die e-Borghi gebruikte, ook gebruikt is in een andere publicatie op internet voor het maken van een bonen-en vissoep. Geen inkomsten, wel een wapenfeit.
Afscheidsmaal bij Il
Cainone in San Feliciano. Raffaele vertelt dat er in de stad geen mondkapjes te
krijgen zijn. Niet dat er hier zoveel gekocht zijn, maar de voorraden zijn door
Chinese bedrijven opgekocht. We praten over Hong Kong, waar hij een jaar
gestudeerd heeft, en zo meer.
Thuis kijken we televisie.
Weer begint het nieuws met de gevolgen van het uitbreken van het corona-virus.
dinsdag 4
Bezoek Uffizi in
Florence. In de trein vertel ik Ien over het schilderij van Lucas van Leijden. Zijn
werk met de titel Cristo coronato di Spine. En over mijn zoektocht om een
afbeelding van de gekroonde en toch lachende Christus te krijgen. Ze weet het zo
op internet boven te krijgen. We missen in het top-museum kluisjes om onze
spullen in achter te laten tijdens het bekijken van de kunstwerken. In
Nederland toch een algemeen aanwezige dienst in de musea. In het museum kunnen
we de Christus van Lucas niet vinden. Er wordt in de presentatie van de werken veel
aangepast. Muren krijgen, net als het Rijks in Amsterdam een donkere kleur, en
de lijsten worden potsierlijk dik met veel goud, de belichting is gelukkig wel stukken
beter dan vroeger. Ik maak een foto van het schilderij: Holy Family, 1485 –
1490. Van Luca Signorelli.
Afscheid van de dames. Ik heb nog wat tijd om foto’s
te maken.
‘s Avonds met bus zeven
naar boven, het is winderig koud in Fiesole. De bus doet er langer over dan ik
gedacht had, het is gewoon de spitstijd natuurlijk. Als ik het hotel gevonden
heb en m’n kamer betrokken, is het helemaal donker. Pikdonker, koud en het
waait reuze hard. Morgen geen mist lijkt mij. Goed om de stad Florence van
boven te fotograferen. Of een nachtopname misschien? Het vinden van het terras
waarvan ik de stad met veel licht soorten wil fotograferen, wil niet lukken.
Dan maar een maaltijd. In de zaak Fiesolano zit een oudere man met een glas
wijn en wacht op zijn maal, ik ben de tweede. Er zijn verder geen gasten. Ik
bestel mijn wensen: bachelhau fritto, brood, sla en wijn. Als het even duurt
zegt de ober, om me te vermaken denk ik, dan: where are you from? Ik: the
Netherlands. Hij: do you know Badr Hari? Wat een bijzondere vraag, ik schrik er
zelfs een beetje van. Ik: yeah. Hij legt uit dat hij aan kickboxen doet en dat
hij net zo goed als Badr wil worden. Jammer, jammer, denk ik dan. Zo’n aardige jongen en dan kickboxen. Ik zeg
dan niet zorgzaam: take care of your body, maar dacht dat wel. Badr heeft al
zoveel ziekenhuizen van binnen gezien. Bij de gefrituurde vis zit ook
gefrituurde groente als courgette en venkel. Al met al een hele berg. En best
lekker. Maar de vis is geen baccalou, zoals tekstueel beloofd. Het is andere
vis en groente. Wel een leuk gesprek. Ik neem nog koffie met grappa. Ik krijg
een aardige bel. Als ik nog moet wachten, zegt hij: you want dessert? Ik: nee,
dit is mijn dessert. Ik betaal, bedank hem en ga naar het hotel. Het is zo
koud en winderig dat ik maar helemaal
van fotograferen afzie. Rond het hotel; loeit de wind. Ik zit op een hoog punt.
Waar is trouwens die plek om morgen foto’s te maken?
woensdag 5
Wat jammer dat ik dat
bordes, waar je zo mooi van kan fotograferen, niet kan vinden. Maar ik kan het
natuurlijk ook gewoon aan de balie van het hotel vragen? Je moet er maar opkomen, qua gedachte dan. De
man is zeer bereidwillig en geeft op de kaart, die ik ook meekrijg, met een
kruisje van wat m’n volgende bestemming wordt. De wind is gaan liggen. De
centrale ruimte van het plaatsje is helemaal bestraat. Twintig jaar terug was
het nog een mooi groen grasveld. Ik vind na de uitleg de opgang naar het bordes
boven Florence nu soepeltjes. Helaas weer een mist over de stad. Het uitzicht
is wel mooi, maar door de mist is er weer niks van te maken wat fotografie
betreft. Een hele kunst die fotografie. De Dom in het dal ga ik meer onder-belichten,
dan ik gewoonlijk doe. Een grotere lens, een telelens, is hier ook welkom. Een
volgende keer? Ja, weer over twintig jaar dan maar?
Nog een paar uurtjes
Florence. Op heel veel plekken zijn er geen auto’s meer. Wat een vooruitgang! Ik
denk, nu loop ik hier in de zon, en vanavond ben ik in Utrecht. Niet te
geloven. Ik zie de Tabernacolo dell‘Orcagna. Er is een museum in gehuisvest. Aan
de bovenkant van het gebouw zit een werk van Della Robbia, valt me op. Maar
alles van dit gebouw heeft zoveel kunst en cultuur, dat het bijna simpel is om
er zo iets van te noemen.
Daarna met een bus, ik
had er een helemaal voor mezelf naar het vliegveld. Zes euri, geen geld. Dan Florence
– Parijs, en Parijs – Amsterdam. Hier in Florence op het vliegveld kan ik mijn
koffer wegen voor een euro. Zou ik niet een te zware koffer hebben voor in de
cabine? Gelukkig kom ik tot acht kilo zoveel, terwijl de limiet twaalf kilo is.
Daar zit ik, nou zo’n hele vakantie aan te denken, en de oplossing is zo
eenvoudig: één euro. Bij iedere nies, kuch of snuit in m’n omgeving denk ik: het zal toch geen corona zijn? Op het vliegveld zie ik enkele passagiers met
mondkapjes. Ja, op plekken waar veel mensen zijn, kan er besmetting
overgedragen worden. En toch denk ik
weer: zou dat nou helpen? Het vliegen blijft verder wel een benauwde bedoeling,
maar duurt wel veel korter dan een treinreis. Ik praat met een leuke jonge vrouw
naast me, ze moet voor Shell chemie voorraadbeheer
doen. Ze komt vandaag uit Marseille. Ze mogen vanwege de corona-ziekte de
komende tijd minder vliegreizen maken. Ik: wat kan je er nu als leek aan doen?
Zij: ik was m’n handen wat meer. Ik denk weer: zal dat nou helpen? Maar zeg het
niet, ik knik gewoon half. Ja, en die adviezen en voorschriften lopen maar op.
Zo wordt ons zelfs geadviseerd bij het wassen van de handen ook tussen de
vingers wasbewegingen te maken. Zou dat
nou echt helpen?
Een treinreis maken
binnen Europa geldt als beter voor het milieu dan met het vliegtuig. Nadeel van
de trein is dat de ruimte beknellend is. Bij het vliegen is de ruimte voor je
lijf nog beknellender, maar alles duurt wel veel korter. Dat dan weer wel.
Als ik thuiskom ligt er
een lieve brief van de kinderen aan mij. En ga toch maar meer handen wassen,
poetsen, en schoonmaken alsof het een lieve lust is.
verblijf
. Villa.
. Fiesole Firenze: Hotel Villa Bonelli, Via F.Poeti,
1. 50014 Fiesole.
gegeten
. Erba Luna, Parco delle Rimembranza 16, 06014
Montone.
. La Capannina, Castiglione del Lago.
. Il Cainone, San Feliciano, Magione.
. Ristorante Fiesolano, Piazza Mino da Fiesole, 50014 Fiesole.
.
De geschiedenis van de Joden, Simon Schama, Dwarsligger 365.
.
Museum of blessed Benedict XI, Maria Ludovica Rosati en Alberto Vigano,
Fabrizio Fabbri, editori december 2019.
gevlogen
. met AirFrance-KLM
6europa@gmail.com
www.blogdries.blogspot.com
drieshondebrink©
Het is misschien raar om tegen een fotograaf te zeggen, mar eigenlijk heb ik je foto's (hoe oogstrelend ook bijv. de 'worstelende'zon) niet nodig. Je schrijft zo beeldend dat ik er bijna zelf bij ben.
BeantwoordenVerwijderenDank je wel Loes voor je compliment! Zeker van jou!
BeantwoordenVerwijderen